El Viaje a El Salvador

IMG_0227Wow, what an incredibly eventful trip to El Salvador last weekend. The trip was exponentially better than I expected. We left Santa Lucia at an uncanny 4:50am to drive to Comayaguela and take the TicaBus to San Salvador. Very little happened on the bus ride there—many slept, some read and others watched Slumdog Millionaire in Spanish. What an ethnic trip that was. I think we arrived in San Salvador around 1:00pm. Immediately, we all felt the obvious difference in the atmosphere in San Salvador compared to Santa Lucia. The people were all staring, whistling at the girls, and warning us not to get lost. After a long, scary walk through downtown San Salvador, we took a direct bus to the beautiful Zunsal beach—45 minutes from the city. Upon arriving, we were greeted by a guy named Baltizar. What a cool guy. He was born and raised in San Salvador; but, when he turned 18, he moved to Zunsal in order to surf. He owns the Hostel we stayed, runs tours up the mountain, gives surf lessons, and is looking to expand his business further. The man literally lives the life. The Hostel was nothing spectacular, but super cheap and close to the beach. Also, there were lots of really interesting people staying at the Hostel. Because, San Salvador is a popular surfing destination, there were people from all over the world staying in the Hostel—the states, Germany, France and Australia.

During our first night in the Hostel, we checked out the beach and ate at a nearby restaurant called Sharky’s. The food and people who worked there were both incredible. However, the service was extremely slow. Additionally, we explored a nearby touristy town called “El Tunco.”

The second day was primarily a beach day that included surfing, climbing, rocks, swimming, and tanning. Wait! I almost forget to say something. The group decided that, in addition to taking a break from our classes, we should all take a break from speaking Spanish as well. Surely, Pablo was not pleased with this gesture, but we pleaded our case telling him that by getting to know each other better in English, we would have a greater propensity to speak more Spanish upon returning.

Day 3 we went on an incredible hike through the mountains with Baltizar. In the mountains, we did lots of cool things like eat fresh cucumber, cliff jump, swim beneath water falls and climb rocks. It may quite honestly have been the best ten dollars I have ever spent—easily worth every cent. We came back and simply enjoyed our last night of vacation together and ate lots of ice cream.

Then our grand finale came on the bus ride home. We were probably 20 minutes from the border between El Salvador and Honduras when the driver of our bus hit a drunk pedestrian! The police came and took the man, the driver, and the witnesses to the hospital. We waited at the accident site for two hours. Last we heard, the man was alive but in critical condition.

Eventually we arrived in Santa Lucia around 10:00pm. What a vacation.

Guau, que viaje interesante a El Salvador el fin de semana pasado. El viaje fue exponencialmente mejor de lo que yo había esperado. Salimos de Santa Lucia a las cuatro y cincuenta de la mañana para manejar a Comayagüela y tomar el TicaBus a San Salvador. Fue poco que pasó en el bus de ida—muchas personas durmieron, algunas leyeron, y otras vieron a la película Slumdog Millionaire en español. ¡Qué experiencia étnica! Pienso que llegamos en San Salvador a la una. Casi inmediatamente, nosotros nos sentíamos la diferencia evidente entre San Salvador y nuestro pueblo Santa Lucia. La gente nos estaba mirando fijamente, silbándoles a las chicas y alertándonos no perdernos. Después de un camino largo y espantoso a través del centro de San Salvador, tomamos un bus directo a la playa bonita que se llama Zunsal—cuarenta y cinco minutos de la ciudad. Al llegar, el dueño, Baltazar, nos recibió. ¡Qué hombre mas tuanís! Él nació y se crio en San Salvador; pero, después de cumplir 18 años, él se trasladó a Zunsal para surfear. Él es el dueño del Hostel donde nos quedamos, le da lecciones de surf, tiene guías en las montañas, y él quiere expandir el negocio en el futuro. Él vive la vida perfecta. El hostel no fue súper elegante, pero fue muy barato y es muy cerca de la playa. Además, habían muchas personas quedándose en el Hostel. El Salvador es un buen lugar para surfear. Había personas de todas partes—Alemania, Francia, Australia y los Estados Unidos.

Durante nuestra primera noche, pasamos mucho tiempo en la playa y comimos en un restaurante cerca del Hostel, se llama Sharky’s. La comida y trabajadores allí fueron increíbles. Pero, desafortunadamente, el servicio fue sumamente lento. Además, exploramos otro pueblo cerca de la playa Zunsal que se llama El Tunco.

El segundo día prácticamente pasamos todo el día en la playa surfeando, escalando en las rocas, nadando y tomando el sol. ¡Espere! Tengo que decirles algo. Hablamos en inglés por la duración del viaje. Seguramente, Pablo no estaba contento con esta idea, pero nos declaramos nuestro caso.

En el tercer día, escalamos en una montaña con Baltezar. En las montañas, hicimos muchas cosas increíbles como comimos pepino fresco, saltamos de los acantilados, nadamos bajo de las cascadas y escalamos en las rocas. Es posible que fuera el mejor uso de diez dólares que he gastado—sencillamente había valor en cada centavo. Después de la gira en las montañas, disfrutamos la última noche en El Salvador.

Luego, el final triunfal vino durante nuestra vuelta a Honduras. Estábamos veinte minutos de la frontera entre El Salvador y Honduras cuando el conductor del bus atropelló a un hombre ebrio. La policía llegó y le tomó el hombre, el conductor y los testigos al hospital. Esperamos en el sitio del accidente por dos horas. Oímos que el hombre estaba vivo pero en condición crítica.

Finalmente, llegamos a Santa Lucia a las diez de la noche. ¡Qué vacación!